Reflektion och metoder

Inlägget gjort

Sista veckan i december förra året gjorde jag en reflektion över hur mitt första år som företagare hade varit. Jag spaltade upp vad som hade varit givande och mindre bra. Jag avslutade med en summering och en plan på hur jag skulle arbeta vidare. All rekreation skrev jag ner på ett papper för att se det tydligare och för att kunna gå tillbaka till och fylla på. Jag höll på i 2 dagar med denna reflektion. Dag 3 började jag planeringen för detta året. Jag arbetar alltid med maind map systemet. Där man skriver sin fråga eller ord i mitten som en sol. På alla solens strålar växer idéerna fram som är förslag på hur jag skall komma fram till mitt mål. På teckningen nedan kan du se hur jag menar. Detta var ett arbetssätt som jag lärde mig under mina studier som vuxen då jag vidareutbildade mig till lärare/förskollärare. Ett mycket användbart verktyg i många olika sammanhang.

 

Maind mapp

 

Mitt första år som företagare var ett prövande av olika metoder att få kunder som mer erfarna företagare gjorde. Det var att skapa event, annonsera med reklamblad och på  sociala medier. Detta var var inget lönsamt för min verksamhet. Det tog mer energi och satte käppar i hjulet för mitt fortsatt driv. Om jag inte hade gjort denna reflektion hade jag säkerligen fortsatt att skapa event och hoppas på att få deltagare. Jag plockade bort den metoden och bestämde mig för hitta andra metoder. I år har jag bestämt mig för att satsa på marknader, mässor, festivaler och utställningar. Istället för att samla kunder själv så blir detta att delta på ett ställe där någon annan företagare har samlat ihop tänkbara kunder/besökare. Jag har valt att spetsa mig in på marknader o dyl som riktar sig till min kategori, hantverk och familjemarknader. Exempel på en marknad som är en familjemarknad är Norrvalla den 27 juli i Värö. Där finns andra aktiviteter för barn som tivoli etc. Där platsar min skaparverkstad in och där kan jag också marknadsföra mina skapande barnkalas.

 

 

 

 

Kommentera